Αντίθετοι προς την αρετήν της αυταπαρνήσεως κακίαι εισίν η φιλαυτία και ο εγωισμός.
Η φιλαυτία και ο εγωισμός εισί φοβεραί κακίαι, διότι αίρουσι τας αρχάς του Χριστιανισμού και τίθεισι τας εαυτών. Αυταί διδάσκουσι το μίσος προς τον πλησίον, εισάγουσιν εν τω κόσμω την κακοδαιμονίαν, και εργάζονται υπέρ της εγκαταστάσεως της βασιλείας του πονηρού επί της γης.
Ο φίλαυτος και ο εγωιστής μόνον περί εαυτού σκέπτεται, θεωρεί εαυτόν ον υπέροχον, τους δε ομοίους αυτώ όντα ταπεινά προωρισμένα να δουλεύωσιν αυτώ και θνήσκωσιν υπέρ αυτού όπως παρέχωσιν αυτώ τα μέσα της ευδαιμονίας.
Ο χαρακτήρ του φιλαύτου και εγωιστού εστίν όμοιος προς εικόνα αχρειεστάτην. Ουδέν αγαθόν εν τη ψυχή αυτού κέκτηται˙ άπασαι αι κακίαι συλλήβδην συνδραμούσαι εχάραξαν επί της εικόνος του φιλαύτου και εγωιστού τοις εαυτών χρωστήρσι πλατείας τας γραμμάς διά ζωηροτάτων χρωμάτων. Ο φίλαυτος και εγωιστής γενόμενος ποιμήν πνευματικός αποβαίνει όλεθρος της εκκλησίας και της εαυτού παροικίας˙ παν ό,τι πράττη, πράττει προς καταστροφήν του πνευματικού αυτού ποιμνίου. Ουαί τη παροικία και τη εκκλησία εκείνη τη λαχούση τοιούτου ποιμενάρχου.
Ο ιερός Μάξιμος λέγει˙ «Φιλαυτία εστίν η προς το σώμα εμπαθής και παράλογος φιλία, η αντίκειται αγάπη και εγκράτεια. Ο έχων την φιλαυτίαν δήλον ότι έχει όλα τα πάθη».
ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗΝ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΝ
ΜΕΡΟΣ Β΄ ΚΕΦ. Β΄ 1-5
ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΒΑΣ. ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΥ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Η φιλαυτία και ο εγωισμός εισί φοβεραί κακίαι, διότι αίρουσι τας αρχάς του Χριστιανισμού και τίθεισι τας εαυτών. Αυταί διδάσκουσι το μίσος προς τον πλησίον, εισάγουσιν εν τω κόσμω την κακοδαιμονίαν, και εργάζονται υπέρ της εγκαταστάσεως της βασιλείας του πονηρού επί της γης.
Ο φίλαυτος και ο εγωιστής μόνον περί εαυτού σκέπτεται, θεωρεί εαυτόν ον υπέροχον, τους δε ομοίους αυτώ όντα ταπεινά προωρισμένα να δουλεύωσιν αυτώ και θνήσκωσιν υπέρ αυτού όπως παρέχωσιν αυτώ τα μέσα της ευδαιμονίας.
Ο χαρακτήρ του φιλαύτου και εγωιστού εστίν όμοιος προς εικόνα αχρειεστάτην. Ουδέν αγαθόν εν τη ψυχή αυτού κέκτηται˙ άπασαι αι κακίαι συλλήβδην συνδραμούσαι εχάραξαν επί της εικόνος του φιλαύτου και εγωιστού τοις εαυτών χρωστήρσι πλατείας τας γραμμάς διά ζωηροτάτων χρωμάτων. Ο φίλαυτος και εγωιστής γενόμενος ποιμήν πνευματικός αποβαίνει όλεθρος της εκκλησίας και της εαυτού παροικίας˙ παν ό,τι πράττη, πράττει προς καταστροφήν του πνευματικού αυτού ποιμνίου. Ουαί τη παροικία και τη εκκλησία εκείνη τη λαχούση τοιούτου ποιμενάρχου.
Ο ιερός Μάξιμος λέγει˙ «Φιλαυτία εστίν η προς το σώμα εμπαθής και παράλογος φιλία, η αντίκειται αγάπη και εγκράτεια. Ο έχων την φιλαυτίαν δήλον ότι έχει όλα τα πάθη».
ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗΝ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΝ
ΜΕΡΟΣ Β΄ ΚΕΦ. Β΄ 1-5
ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΒΑΣ. ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΥ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ